Friday 28 December 2007

Case closed

The company took disciplinary action against me and took five points off for insubordination. One of my team mates told me this when the notice came out today. I said it sounded serious, but he replied:
"it means they have to find someone to blame and make things look good and to make Pig Vomit (what he calls our boss; 95% of other reporters literally usually call him "Pig Head") look good. Five points means nothing. Case closed."

Confucianism is well and alive these days in Taiwan.

I get five points off, which means nothing and doesn't go on my record, but apparently, he got demoted. I'm sure it wasn't just because of me. Levels of management have known about his problems for ages but just never did anything about it. But I guess this also shows that I mean something to the company. But then again, it really takes a lot for me to completely lose it like I did.

I'm sure many of my coworkers are secretly very happy that I did the dirty work for them, and I'm secretly very happy for secretly feeling like a hero, if only to myself. I'm so relieved. I feel brave and good that I stood up against injustice. Of course, I could have done it better...

The chief editor asked me to submit to her a report about what happened to submit with her report to management. But the funny thing is, throughout the entire process of asking me about what happened and giving me a heads up that I will be facing disciplinary action, her tone was friendly and almost humble and sounded even a little embarrassed. Anyway, here's the unexpectedly long but detailed report that I gave her:

對於當眾失控大聲向主管表示不滿他對我的態度,我違反了華人職場倫理,認同我有錯。

從11月換xxx帶生活組,因為他的任務指令、調度和對我的態度,每天早晚都發生摩擦。

舉兩個例子

11月5日:
早上泡泡龍冠宇的故事曝光,派我追。
我稿子的結構是照著他的指示寫,但是首播之後,他說編輯台打電話來,說你的新聞不好看,去修。
我請教他要修哪裡,怎麼修。
他說他不知道,反正很難看就是,快點修。
後來我去找反應新聞不好看的編輯,請教怎麼修。
和編輯討論過後,發現問題在他下指令要我寫的結構。
編輯說這一點都不像我平常做的新聞,因此我知道問題就在他。
這使我很沮喪,為什麼他要為他的錯誤來罵我,說我的新聞難看。
下午,我正在從新修帶時,他走到剪接室把一篇報紙丟在sound mixer上,說你去做這個,然後掉頭就走。
雖然他對我一點基本的尊重都沒有,我半句話不說,執行任務。

事發當天 12月24日:
早上,因為莊國榮因為被政大教授在公開信裡批評,要我去找莊國榮做回應和找杜正勝來挺他,但是不要去問寫信的當事人。
杜正勝在基隆,所以請他請在地訪。
莊國榮在台中,所以請他請台中訪。
因此我在公司裡邊連絡,邊寫稿。
但是寫稿、連絡時,他打了至少三通電話來問我在做什麼,為什麼沒出門,我在搞什麼,不能一整個早上待在公司,讓人感覺我每天在公司裡吹冷氣。
下午的採訪1650才會到公司,請攝影先去ingest帶子,我自己做兩個電訪、發三張CG。
坐下來寫稿前先看rundown,排在1840左右。
1710開始寫稿,1730已經把稿頭、內文寫完,正在打人名標。
不過他到我卻跑來座位說搞什麼,為什麼稿子要寫這麼久。
他不了解我什麼時候回到公司,不了解我的新聞排在後面,要到1800以後才會有房間過音、剪接,就直接罵人,意味著我摸魚、打混、無能。
他沒辦法讓我的新聞更好,沒辦法讓我的稿子更好,我忍著。
他的調度方式造成我和攝影的時間、精神、和戰鬥力沒必要的損失,我忍著。
但是他侮辱我不認真、偷懶,對我來說是無法接受的。

我以工作第一,再辛苦,再累都沒關係,被派得團團轉也不吭聲,但是最後他把我對工作的熱忱磨到將近零,又攻擊我的專業,我完全受不了。曾經向[副理]、[主任]、[副主任A]反應過,大家跟我說忍耐。我知道他生病,也盡量體諒,但是體諒卻造成我無法有效率的工作又造成我精神上的傷害,因此失控抓狂,在大家面前跟他說沒弄清楚不要亂罵我,不要侮辱我的智慧,不要侮辱我的專業。

但是我認同[副主任B]說的,如果同樣狀況再發生,盡量別動怒,先移到會議室才開始溝通。

No comments: